maandag 25 mei 2009

Nog meer van Juf Desiree, Bellefleur

Kunst in onze klas, groep 3/5
Een gezamenlijk project over kunst, dat is nogal wat. Want waar ga je beginnen? Kunst omvat zo veel! In de middenbouw konden de kinderen kiezen uit de volgende workshops: droomdier schilderen op doek, een ‘hangende stok’ of een verstopplek maken. Daarnaast hebben we het in de klas over twee stromingen gehad: het Dadaïsme en het Pointillisme. Even in het kort voor de ouders waar we het in de klas ook over hebben gehad:

Het Dadaïsme 1916-1923
Rond 1916 had een aantal kunstenaars genoeg van de kunst die tot dat moment was gemaakt. Vanwege de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) zag de wereld er niet zo prettig uit. Steden en dorpen werden verwoest door de oorlog en veel mensen waren omgekomen. De kunstenaars geloofden niet meer in de beschaving, die tot dan toe had bestaan. Het leidde volgens hen toch maar tot vernietiging en ellende. De kunstenaars wilden al het oude afschaffen en iets nieuws beginnen. Zij maakten geen gewoon schilderij of beeldhouwwerk meer, maar vervaardigden hun werkstukken van allerlei materialen, zoals treinkaartjes, takken, gevonden voorwerpen en andere rommel. Zij noemden hun manier van werken ‘dada’, een woord dat geen betekenis had. Baby’s eerste woordje is vaak ‘dada’. Dada-kunstwerken zien er dan ook totaal anders uit dan die van hun vroegere kunstcollega’s. Alle kinderen maken een verzamelmap waarin ze alle opdrachten en werkjes en folders die ze krijgen verzamelen. En presenteren deze “kunstenaarsboekjes” op de laatste dag van het project. De verzamelmappen van onze klas gaan we maken in de Dadaïstische stijl. Je krijgt een map die je moet beplakken met allemaal ‘rommel’. Denk hierbij aan een afgestempelde postzegel, een knoop die van je broek af breekt, plaatjes of letters uit folders, een snoeppapiertje, etc. Kijk goed om je heen naar spulletjes die je normaal weg zou gooien, maar juist leuk zijn voor op je verzamelmap.

Raoul Hausmann, Portret van Georg Grosz, 1920, collage

Het pointillisme 1880 – 1900
Een pointillistisch schilderij ziet er van een afstandje uit als een gewoon schilderij. Maar als je goed kijkt, zie je dat het bestaat uit allemaal kleine puntjes. Samen vormen ze een beeld. Deze voor zijn tijd experimentele manier van schilderen noemen we het pointillisme.
Maar in tegenstelling tot de impressionisten vonden deze pointillisten duidelijke vormen wel degelijk belangrijk. Zij ontdekten dat wanneer je puntjes van verschillende kleuren door elkaar heen zet, die verschillende puntjes tot kleuren door het oog worden gemengd.
Het Franse woord voor punt is point. Vandaar dat deze manier van schilderen het pointillisme werd genoemd.
Deze manier van werken ging veel langzamer dan de werkwijze van de impressionistische schilders. De werken van de Franse Georges Seurat en de Belg Theo van Rijsselberghe zijn voorbeelden van het pointillisme.

Familie in een boomgaard (1890),
Theo van Rijsselberghe

Een zondagmiddag op het eiland Grande Jatte (1884-86), George Seurat

Groep 3: jullie mogen een keuze maken uit verschillende kleurplaten en die gaan jullie dus met stippeltjes inkleuren. Groep 5: Jullie maken een eigen ontwerp die jullie daarna met stippeltjes gaan inkleuren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten